به وبلاگ نســــــیم هیرمند خوش آمدید

پدیده چشم و هم چشمی‌ها به عنوان یک آفت برای سنت، جامعه و زندگی اجتماعی و خانوادگی مطرح است، البته هر چند که هیچ کس با سفره آرایی و زیبا جلوه دادن سنت‌ها مخالف نیست بلکه این فدا شدن اصل در برابر فرع است که دغدغه‌ی این روزگاران است.
 

نسیم هیرمندمنتشر کرد :

صدای پای یلدا آرام آرام به گوش می رسد، سنتی از ایرانی ها برای گرم نگه داشتن مهر و محبت خانواده ها آن هم وقتی که سردی هوا بر درب خانه ها می کوبد . اکنون این پدر بزرگ ها و مادربزرگ ها هستند که خانه را آماده می کنند تا میزبانی همیشگی برای فرندان و نوه های خود باشند.

شب یلدا آیینی خانوادگی است که هر منطقه از ایران بنا بر موقعیت خود آداب و رسومی برگزار می کند. ایران سرزمینی است غنی از فرهنگ ها و آداب و رسومی که همگی موجب گرمی و نزدیکی دل ها می شود.

آیین شب یلدا یا شب چله، خوردن آجیل مخصوص، هندوانه، انار و شیرینی و میوه های گوناگون است که همه جنبه نمادی دارند و نشانه برکت، تندرستی، فراوانی و شادکامی هستند.
البته شب یلدا نیامده شبکه های اجتماعی به استقبال آن رفته اند؛ موجی از تصاویر سفره های رنگارنگ شب یلدا که دستخوش تجملات و چشم هم چشمی ها شده است.

این روزها آنقدر که تنوع و رنگارنگ بودن شب چله مهم است گرمی دیدارهای خانوادگی و زنده کردن یادها مهم نیست.

تزیین و میوه آرایی میوه های شب چله, تنقلات رنگارنگ و شیرینی جات متنوع این شب هر چند نشان از ذوق و سلیقه ی بانوی خانه دارد اما نباید آن را فدای اصل کرد و مهم ترین درس اخلاقی و انسانی این شب را به خاک سپرد موضوعی که از پدرها و پدربزرگ ها به ودیعه داده شده و آن هم دیدار با اقوام برای نزدیکی دلهای خانواده ها است.

هر چند گرانی بازار این شب برای بسیاری سخت خواهد بود اما باید سعی کرد که رفت و آمدها را هر چند با یک پذیرایی ساده فراموش نکنیم.

سید محمد علی گلاب زاده یک تاریخ شناس کرمانی است او می گوید: پدیده چشم و هم چشمی ها به عنوان یک آفت برای سنت، جامعه و زندگی اجتماعی و خانوادگی مطرح است. هر جا که چشم و هم چشمی حضور پیدا می کند ؛ ظرافت و لطافت و سادگی جای خود را به خودخواهی های ناشی از چشم و هم چشمی می دهد تزلزلی در ارکان سنت ها بوجود می آید و زمینه ای را موجب می شود تا بتدرج این سنت ها رنگ ببازند و آداب و رسوم بسیار زیبا و ارزشمند تحت تاثیر قرار بگیرند.

ثریا بهرام تژاد یک طراح و سفره در این رابطه می گوید تزیین و جلوه دادن سنت ها با هنر و ذوق ایرانی موجب خواهد شد تا این سنت ها به روز شوند ضمن این که هنر و سلیقه ی بانوی ایرانی را نشان میدهد.

البته هر چند که هیچ کس با سفره آرایی و زیبا جلوه دادن سنت ها مخالف نیست بلکه این فدا شدن اصل در برابر فرع است که دغدغه مان شد تا چند خطی بنگاریم.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۴/۰۹/۲۹
وحید شهرکی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی